Hej!

Det har varit en händelserik dag och därför hanns inte läsläxa med denna tisdag. Jag hoppas och ber er om förståelse hemma att jag måste släppa läsning med eleverna nu. Jag vill även be er nu försöka behålla läsrutinen under sommarlovet och fram till åk 2. Läs varje dag minst 15 minuter. Försök hitta varierad läsning olika typer av text. Men framför allt gör ditt barn intresserad av böcker och tidskrifter. Allt för att främja läsförmågan för senare satsar vi mycket tid på läsförståelse och då bör alla i åk 2 ha som nästa mål att automatisera sin läsning.

Eleverna tycker jättemycket om sista stunden på dagen där de på olika sätt får möta olika texter. Vi har sett Vita stenen nu lyssnar och tittar vi på : https://www.oppetarkiv.se/video/1596952/skymningssagor-sagan-om-karlknut?ac=skymnings

Många känner säker igen den. Hoppas den kan locka eleverna att börja läsa mer böcker på egen hand. Försöka också finna nya böcker som lockar med lite mer text och mindre bilder. Forskning visar att elever som läser och möter olika texter utvecklar sitt språk snabbare och får bättre ordförråd. Därför är det bra om eleverna aktiverar sig i tidskrifter, serietidningar som Kalle Anka ( den innehåller ofta mycket avancerade ord och stärker ordförrådet) samt ljudböcker. Bloggar, spel med pedagogiskt syfte är inte alls tokiga. Men framför allt är högläsning väldigt bra och att ställa frågor om lästa texten så eleven förstår.

Vi har även fått en ny elev i klassen han heter Abbas och är en god och glad kille som älskar matte och att spela skolplus på Ipad. Vi välkomnar honom varmt.!!

Imorgon onsdag är det Grönkullaspelen, bra bekväma skor är bra och ha.

Vi har samling som vanligt i klassrummet och avslutar dagen som vanligt. Uppdelning och start sker kl 09.00. En vattenflaska kan vara bra och ha. Men annars äter vi lunch som vanligt i skolan.

Med vänlig hälsning

Darya

Måndag: Idrott

Tisdag: Musik

Onsdag: Grönkullaspelen kl 9.00, videoinsplening Grönkullalåten (alla har färgglada kläder på sig)

Torsdag: Röd dag..Ledigt

Fredag: Ledigt